Hvordan fastsette verdi på selskapet ditt?

En verdivurdering tar hensyn til historiske økonomiske tall, potensialet for fremtidig inntjening, vekst, risiko og avkastning. Vi i Kvestor vil bruke flere metoder for å verdsette et selskap, og de mest brukte skriver vi om her.

Å selge en bedrift er en stor avgjørelse – ofte toppen av mange års hardt arbeid. Å finne ut hva selskapet faktisk er verdt, er det første viktige steget i en salgsprosess. Å gjøre om selskapets verdi til penger kan være en stor og viktig hendelse, både for eieren, familien og fremtidige generasjoner. For mange eiere er en stor del av formuen deres knyttet til bedriften, noe som gjør det ekstra viktig at de får til et godt salg.

Før man går i gang med salgsforberedelsene, er det viktig å ha en god forståelse av hva bedriften faktisk er verdt og hva en kjøper kan være villig til å betale. Denne artikkelen ser nærmere på de vanligste fordelene og utfordringene ved de tre mest brukte metodene for å verdsette en bedrift.

Tre kjente metoder for sette verdi på et selskap:

Det finnes flere kjente metoder for å komme frem til en verdien til et selskap. Disse er de mest brukte. 

  1. Multipler basert på historiske transaksjoner – Sammenligning av selskapets salgsinntekt og EBITDA med salgsinntekt- og EBITDA-multiplene til lignende selskaper som har blitt kjøpt opp i lignende bransje.
  2. Multipler basert på børsnoterte selskaper – Denne metoden bruker verdsettingsmultipler for børsnoterte selskaper for å anslå verdien av et privat selskap i samme sektor.
  3. The Discounted Cash Flow (DCF) Method – Denne metoden er basert på selskapets fremtidige inntjening. En DCF-analyse innebærer å lage en prognose for alle fremtidige kontantstrømmer for et selskap og diskontere dem til nåverdien.


Selv om verdsettelsesmetodene gir et bra grunnlag for å anslå potensiell kjøpesum for en bedrift, så vil også andre faktorer påvirke endelige transaksjonsverdi. Markedsforhold, synergier, vekstprognoser og type salgsprosess er blant de viktigste faktorene som driver den endelig salgssum for et selskap. Når man jobber med en finansiell rådgiver, vil transaksjonsteamet benytte alle tre verdsettelsesmetodene, samt kunnskap om sektoren, for å identifisere et sannsynlig verdiintervall for selskapet. Dette gjør at selgerens transaksjonsteam kan presentere en forsvarlig verdivurdering av selskapet til potensielle kjøpere i en M&A-prosess.

En hypotetisk verdivurdering er illustrert nedenfor, som viser overlappende punkter mellom de tre metodene der et team kan vurdere den faktiske verdien eller multipler som en kjøper vil betale for selskapet.

Forklaring av vanlige nøkkeltall for verdsettelse

Før vi dykker ned i fordelene og utfordringene ved hver verdsettelsesmetode, er det viktig å ta et steg tilbake og definere noen av de mest vanlige metrikker som brukes til å vurdere et selskaps verdi, lønnsomhet og potensielle oppkjøpspris. Disse målene lar en bedriftsleder, rådgiver eller potensiell kjøper sammenligne et selskaps verdi med bransjeaktører eller transaksjoner for lignende selskaper. Tre vanlige spørsmål rundt verdsettelsesbegreper inkluderer:

  • Enterprise Value (EV) er et mål på et selskaps verdi. EV beregnes ved å summere verdien av selskapets egenkapital, gjeld, eventuelle minoritetsinteresser, og trekke fra kontanter. EV anses ofte som den teoretiske oppkjøpsprisen for et selskap, ettersom det legger til gjelden en kjøper må overta og fjerner kontantene de ville fått i kjøpet.

  • EBITDA er et mål på et selskaps lønnsomhet og fungerer som en indikator på kontantstrøm, ettersom det ser bort fra virkningen av finansierings- og regnskapsbeslutninger. Det er ofte nyttig for å sammenligne lønnsomhet mellom selskaper, spesielt som en ratio. EBITDA står for “Earnings Before Interest, Tax, Depreciation and Amortization” og beregnes med følgende formel:

EBITDA = Årsresultat + Renter + Skatt + Avskrivninger + Nedskrivninger

Salgsinntekts- og EBITDA-multipler er to ratioer som ofte brukes til å sammenligne lignende selskaper og deres totale salgssum.

De svarer i hovedsak på spørsmålet: “Hvor mange ganger inntekt eller EBITDA må vi betale for å kjøpe dette selskapet?”

EBITDA-multippelen brukes generelt mer, spesielt for lønnsomme, modne selskaper. Tidligfase-selskaper eller de med høye nivåer av tilbakevendende inntekter, ofte innen teknologisektoren, verdsettes ofte ut fra en salgsinntekts-multippel for en mer meningsfull sammenligning.

Metode #1: Multipler basert på historiske transaksjoner

En av de mest effektive måtene å fastsette verdien av et selskap på er å sammenligne det med inntektene og EBITDA-multiplene kjøpere har betalt for lignende selskaper – kjent som metoden man ser på Multipler basert på historiske transaksjoner. Å ha håndfaste bevis på hva kjøpere har betalt for lignende selskaper er et godt grunnlag for å fastslå en omtrentlig verdsettelse og gir forhandlingsstyrke når man forhandler med potensielle kjøpere.

Selve prosedyren er ganske enkel: man ser på tidligere transaksjoner for lignende selskaper og deres finansielle marginer, vekst og andre finansielle nøkkeltall. Imidlertid er likheten mellom selskapene som analyseres i denne verdsettelsesmetoden, og selskapet som verdsettes, avgjørende.

Hvis de sammenlignbare selskapene består av selskaper med ulike vekstrater, bruttomarginer, størrelse, geografi eller tidsperioder enn selskapet i spørsmålet, kan dette føre til en unøyaktig verdsettelse. 

Når man har tilgang til et bra sett av tidligere M&A-transaksjoner med offentliggjorte verdier og priser, kan en gjennomsnittlig eller median verdi beregnes for å gi en indikasjon på hvor et spesifikt selskap kan være priset. For eksempel, hvis lignende selskaper blir solgt for et gjennomsnitt på 8x EBITDA og selskapet under vurdering har en EBITDA på 20 millioner kroner, vil dette tilsvare en enterprise value på omtrent 160 millioner kroner.

Fordel - Simpel og effektiv metode

Å se på historiske transaksjoner er først og fremst nyttig på grunn av hvor enkelt det er å sammenligne ulike transaksjoner. En analyse av tidligere transaksjoner utført i markedet kan hjelpe å finne gjennomsnittlige multipler for en bransje. Da kan man finne ut hvilke selskaper som har blitt tilbudt premium verdsettelse eller hvilke selskaper som har blitt kjøpt opp på rabatt. Til slutt kan man også finne ut om om strategiske kjøpere eller finansielle kjøpere byr mer for selskaper enn gjennomsnittet generelt.

.

.

Utfordringer - Tilgjengelighet av data

Dessverre er denne metodikken begrenset av mangelen på data som er offentliggjort med tanke på salgssummer. Selv om vi har data om inntekts- og EBITDA-multipler, er annen finansiell informasjon, som marginer, vekstrater og gjeldsgrad, også viktig når man analyserer verdi. Mer subjektiv informasjon, som kjøperens motiver, potensielle synergier og strategiske mål, er også faktorer. Selv om mangel på informasjon er en betydelig utfordring, er tilnærmingen å se på historiske transaksjoner fortsatt et svært nyttig verktøy for å fastsette en referanseverdi på et selskap.

.

.

Metode #2: Multipler basert på børsnoterte selskaper

Denne metoden bruker verdsettingsmultipler fra børsnoterte selskaper for å anslå verdien av et privateid selskap i samme sektor. Det er viktig å merke seg at multipler fra børsnoterte selskaper ikke inkluderer kontrollpremier, som vanligvis gjenspeiles i M&A-transaksjoner, og noen ganger må disse multiplene justeres ned for å ta hensyn til den større størrelsen på børsnoterte selskaper.

Fordel - Mye informasjon og stor tilgjengelighet på data

Alle børsnoterte selskaper inneholder rikelig med informasjon. Ikke bare gir de bedriftsledere mulighet til å trekke ut informasjon om inntekts- og EBITDA-multipler, men de gir også en dypere sammenligning mellom verdsettelsen av børsnoterte selskaper og et potensielt privateid selskap. Historisk informasjon om vekst, marginer og andre nøkkeltall gir et referansepunkt som en bedriftseier kan sammenligne med sitt eget selskap.

.

.

Utfordringer - Tilgjengelighet av data

En utfordring ved å bruke multipler fra børsnoterte selskaper er at det er vanskelig å sammenligne mindre private selskaper med ledende børsnoterte selskaper som ofte har stor størrelse, stor markedsposisjon og muligens flere datterselskaper. Det er lite sannsynlig at et selskap med en verdi under 300 millioner kroner vil oppnå samme verdsettelsesnivå som et stort børsnotert selskap med betydelig skala og markedsposisjon.

.

.

Metode #3: Neddiskontert kontantstrøm-analyse (DCF)

I motsetning til de to andre tilnærmingene, er Discounted Cash Flow (DCF)-metoden utelukkende basert på selskapets fremtidige inntjening og kontantstrømmer og anses derfor som mer av en akademisk øvelse (noe som alle kjøpere vil gjennomføre). I kjernen av en DCF-analyse ligger prognosen av alle fremtidige kontantstrømmer for et selskap, som deretter diskonteres til en nåverdi. Kompleksiteten i en DCF-analyse kan være høy, og verdien på selskapet fra en DCF-analyse kan fluktere basert på endring i risiko, vekst og ikke minst forutsatte marginer fremover. 

Fordel - Fundamental verdi

Selv om det er en svært akademisk tilnærming, gir en DCF-analyse det nærmeste estimatet av et selskaps egenverdi og er mye brukt i investerings- og finansnæringen. Dette er nyttig fordi de to andre metodene baserer seg på eksterne sammenligninger, som i sin natur er ufullkomne ettersom ingen selskaper er helt like.

.

.

Utfordring - Basert på antagelser

Grunnen til at DCF-metoden anses som akademisk er fordi den i stor grad er basert på teoretiske antagelser. I bunn og grunn er det svært vanskelig å lage en prognose på fri kontantstrøm for ett eller to år frem i tid, for ikke å snakke om fem år fremover. Små justeringer i vekstrater, kostnader og marginer vil påvirke kontantstrømmene betydelig og dermed også selskapsverdien. For å kompensere for disse variasjonene utvikler analytikere vanligvis en DCF-modell og gjennomfører en sensitivitetsanalyse som gir et spenn av verdsettelser basert på ulike diskonterings- og vekstrater.

.

.

Når man bør få en profesjonell verdivurdering

Uansett hvilken metode, eller kombinasjon av metoder, som brukes, gjelder en gylden regel: En virksomhet er kun verdt så mye som noen er villige til å betale for den. Et sunt utvalg av potensielle kjøpere fremmer konkurranse i en salgsprosess—noe som ofte kan drive opp verdsettelsen av målselskapet. Å velge riktig finansiell rådgiver, en som er kunnskapsrik og godt forbundet innen en spesifikk bransje, kan ha stor innvirkning på sluttresultatet av en salgsprosess.

For å lære mer om hvordan du riktig kan verdsette et selskap eller vite mer om de tidlige fasene i en M&A-salgsprosess, vennligst kontakt oss.