Det finnes flere gode grunner til å ville selge. Vekstambisjoner, endringer i det konkurransemessige landskapet, en generasjonsskifte, eller rett og slett et ønske om å realisere verdier; Det er mange grunner til å selge en bedrift, men noen felles trekk oppstår ofte.
Hundrevis av selskaper blir kjøpt, solgt og fusjonert hvert år bare i Norge, og de siste årene har antall selskapstransaksjoner (M&A) økt. Årsakene varierer sterkt fra bedrift til bedrift. Likevel er det ofte relatert til endringer i markedet, et ønske om videreutvikling og vekst, eller mer personlige grunner som generasjonsskifte og realisering av verdier. Mer og mer ser vi eiere som selger hele eller deler av virksomheten sin for å diversifisere sin nettoverdi, da mye av den er bundet opp i ett selskap.
Er du i en situasjon der du vurderer å selge bedriften, enten på eget initiativ eller fordi du har interesserte kjøpere som banker på døren din? Mange opplever mye usikkerhet i en slik situasjon, og det gjentatte spørsmålet er hvordan du vet at et salg er det riktige valget og når du bør starte en salgsprosess?
I noen tilfeller kan salg av hele eller deler av virksomheten være det beste valget for selskapet og dets eiere. Selskapet kan dra nytte av å ha mer økonomiske muskler for å vokse, og eierne kan realisere noen av verdiene som er bygget opp over årene. Mange bedrifter kan også dra nytte av å få nye kompetanser og ferdigheter for å utvide og vokse.
Virksomheten representerer ofte betydelige verdier, kanskje enda større enn eierne er klar over. Mange bedriftseiere verdsetter sterkt å ha en rådgiver som kan veilede dem gjennom prosessen for å sikre at verdipotensialet maksimeres. En god M&A-rådgiver kan identifisere rett kjøper, noe som betyr best mulig pris og betingelser, samt en kjøper som kan bidra til videreutviklingen av selskapet.
En vanlig grunn til salg er at selskapet utvikler seg positivt, men har betydelig uutnyttet potensial. For å akselerere veksten og realisere dette potensialet, ønsker selgeren partnere som kan bidra til videreutviklingen av selskapet og ta det til neste nivå.
En ny partner kan gi selskapet den ekspertisen og de økonomiske musklene det trenger for å fortsette utviklingen. Dette kan være alt fra å utvide produkt- og tjenestetilbudet til å øke salgsstyrken og legge til nye kompetanser innen strategiarbeid, forretningsutvikling eller internasjonal vekst. Dette er hvordan selskapet profesjonaliseres ytterligere, noe som kreves for å ta betydelige skritt fremover, både lokalt og internasjonalt. Ofte inviterer kjøperen selgeren til å fortsette som del-eier, noe som betyr at selgeren kan ta penger av bordet og fortsatt delta i selskapets videre utvikling.
Et salg er ofte et strategisk smart trekk, da det tillater økt diversifisering av formuen og kan også legge til en partner med ekspertise, muskler og vilje til å vokse, noe som kan være forløsende for selskapets potensial. Fordelen med å selge deler av selskapet kan derfor være betydelig. Du får muligheten til å realisere noen av gevinstene og delta i selskapets videre vekst, samt verdiene som er skapt sammen med de nye partnerne.
Noen selskaper har vært i familien i generasjoner. Historisk sett var forventningene fra den eldste generasjonen høye, og det var nesten et krav at arvingen tok over. Heldigvis er ikke dette lenger tilfelle. Dagens etterkommere og arvinger har større frihet til å bestemme over sin fremtid, og for å fordele formuen jevnt mellom arvingene, blir en økende antall selskaper solgt. I noen tilfeller ser vi også at dagens eiere ikke ønsker at barna skal overta, da ansvaret, risikoen og arbeidsmengden ved å drive en virksomhet kan være krevende. Noen familier ser også etter å diversifisere formuen sin, noe som er lettere hvis en større del av nettoverdien ikke er bundet til familiebedriften.
Forklaringene er forskjellige, men felles for mange generasjonsskifter er at de ofte er krevende, med mye følelser involvert. Derfor er det avgjørende å starte tidlig i slike prosesser, lenge før generasjonsskiftet skjer. Dette gir alle involverte den tiden som trengs, slik at ulike valg og beslutninger kan modne. Dette resulterer ofte i mer ordnede og harmoniske prosesser samtidig som det sikrer riktig prising og god timing av salgsprosessen.
Uansett årsak, så er det avgjørende å ta kontroll over salgsprosessen og finne en kjøper som kan tilføre strategisk eller økonomisk ekspertise og styrke for å løfte selskapet videre. Ved å gjennomføre en grundig og godt forberedt salgsprosess, opplever vi ofte at skepsis endres til optimisme. Det som tilsynelatende var en uønsket situasjon, vil i stedet være et valg for fremtiden, der den nye partneren og eieren representerer både muligheter og potensial.
Scandi Partners har over god erfaring med å selge private selskaper. Vår erfaring er at jo tidligere vi kommer inn i prosessen, desto bedre blir resultatet. Vår M&A-prosess begynner alltid med et uformelt møte der vi blir kjent med både selgeren og selskapet godt. Vi er ofte involvert som samtalepartner for en bedriftseier i flere år før et salg er besluttet. Salgsprosessen foregår alltid i nært samarbeid rundt dine ønsker og ambisjoner, med fokus på å etablere en verdiskapende salgsprosess.