Å selge en bedrift er ukjent terreng for de fleste mennesker, og mange føler seg usikre på hvordan de skal gå fram i prosessen. Som med alt annet, kan du komme langt med gode forberedelser. Å bestemme seg for å selge livsverket ditt er en av de mest betydningsfulle beslutningene du vil ta i løpet av livet ditt. Du kan føle deg usikker på selve salgsprosessen og hvordan du skal kommunisere et potensielt salg til andre.
Gjennom grundige forberedelser og en god M&A-strategi vil mye av denne usikkerheten eliminert, og grunnlaget for en ordentlig strukturert salgsprosess legges. Dette er også avgjørende for å oppnå en førsteklasses verdivurdering for selskapet. Og finne den perfekte matchen.
Når du har bestemt deg for å starte en salgsprosess, vil vi begynne med å forstå dine ambisjoner, ønsker og forventninger til en ny eier og selskapets verdivurdering. Neste steg er å vurdere selskapets nåværende situasjon og fremtidige potensialer. I denne fasen er det avgjørende å få alle fakta på bordet og dokumentere dem. Alle aspekter vil bli vurdert, alt fra kundeavtaler til skattemessige konsekvenser av et salg, til om selskapet er i ferd med å utvikle en ny teknologi som kan skape fremtidig potensiell verdi. Det er også viktig å adressere eventuelle potensielle fallgruver som kan oppstå og negativt påvirke verdivurderingen tidlig i prosessen.
En av fordelene med å starte prosessen tidlig er at du og dine rådgivere vil ha god tid til å sortere og redusere eventuelle negative funn som oppdages i forberedelsesfasen. Uten tilstrekkelig tid til forberedelse, kan de negative funnene dukke opp under kjøperens due diligence, noe som i verste fall kan føre til redusert verdivurdering eller at kjøper trekker seg fra prosessen.
Det er viktig å nøye evaluere og analysere markedet og potensielle kjøpere. Den beste kjøperen er sjelden den første som banker på døren, så det å fullstendig vurdere kjøperuniverset er vanligvis tid godt brukt.
Ved å utføre en grundig markedsanalyse og forstå sektordynamikken bedre, kan et salg “timet” bedre slik at selskapet markedsføres på riktig tidspunkt. For eksempel, hvis markedsvilkårene endres, kan det være klokt å utsette avtalen i noen måneder. Det kan være et skiftende politisk landskap, eller en ideell potensiell kjøper som er for opptatt med andre prosesser, noe som gjør timingen mindre gunstig. Utsatt salg kan også være relatert til interne forhold i selskapet. Som et eksempel kan selskapet utvikle nye produkter og teknologi eller signere nye kontrakter som innebærer betydelig inntektsvekst som endrer fremtidsutsiktene. Dermed er timingen av prosessen avgjørende for å optimalisere selskapets verdivurdering.
Derfor er grundig markedsanalyse og aktiv søk etter potensielle kjøpere alltid en viktig del av en salgsprosess. Vår erfaring er at de beste kjøperne ikke alltid er de mest åpenbare. For eksempel selskaper som for øyeblikket ikke sees på som konkurrenter eller åpenbare kandidater, men som ønsker å komme inn i det relevante markedet og ser at selgers tjenester kan komplettere dem godt.
Mange selskapssalg er en del av konsolideringsprosesser der mindre selskaper blir en del av en større selskapsstruktur. Dermed opplever mange selgere at de møter en svært profesjonell motpart med flere rådgivere på laget. Scandi Partners har mer enn god erfaring med slike salgsprosesser. Ingen prosesser er like, men vi vet hvilke problemer som ofte oppstår og er saker vi allerede har vurdert i de innledende fasene. Sammen med deg vil vi være godt forberedt og ha solide svar på spørsmål og utfordringer som kan oppstå i løpet av prosessen.
Scandi Partners er en spesialisert rådgiver som fokuserer på å rådgi lønnsomme og vellykkede selskaper. For deg som kunde betyr dette at du får et erfarent team bestående av svært engasjerte M&A-rådgivere med topp ekspertise innen kjøp og salg av selskaper. Vi følger deg tett gjennom hele prosessen og sikrer at du er posisjonert på best mulig måte når du forhandler med en profesjonell kjøper.
Vi håndterer alle aspekter av prosessen i tett samarbeid med deg, fra initierende kartlegging og dialoger til endelige forhandlinger med potensielle kjøpere. Med oss på laget vil du ha en profesjonell partner som kontrollerer prosessen og gir deg den erfaringen og auteriteten du trenfer for å forhandle med potensielle kjøperene på en best mulig måte som maksimerer vedien på selskapet ditt!