Hvordan verdsetter du et selskap?

En verdivurdering utføres vanligvis på et selskap for å vurdere markedsverdien av hele eller deler av det. En verdivurdering er en integrert del av en salgsprosess, og den tar hensyn til historiske økonomiske tall og potensialet for fremtidig vekst, risiko og nødvendig avkastning.

Da verdivurderinger ikke er en eksakt vitenskap, kan selv profesjonelle ha forskjellige syn på verdien av et selskap. Dette delvis fordi flere metoder kan brukes, men det avhenger også av subjektive vurderinger og analyser. For mange selskaper er en betydelig del av verdien knyttet til fremtidig utvikling og potensial. Hvordan man vurderer dette potensialet, og risikoen knyttet til det, er relatert til markedet og makroøkonomisk utvikling. Imidlertid bestemmer bare markedet hva selskapet er verdt, og denne verdien er ikke fastsatt før kjøperen og selgeren signerer kjøpsavtalen.

Hvordan kan du bruke en verdivurdering?

En verdivurdering er en viktig del av den forberedende salgsprosessen og fungerer som en prisindikasjon for selgeren, men den har også andre bruksområder. For eksempel kan en verdivurdering brukes i forbindelse med generasjonsskifter, fusjoner og avhendelser, kapitalinnhentinger, nedskrivninger og finansiering.

Imidlertid har en verdivurdering også et mye større bruksområde. I praksis fungerer den som en grundig finansiell analyse av selskapet ditt. Ved å se på faktorer som inntekter, utgifter og gjeld, samt fremtidig potensial og risiko, kunne Scandi Partners danne et bilde av selskapets tilstand. Man kan se på det som en helsesjekk av virksomheten. Vi ser også på selskapet i en større sammenheng ved å benchmarking økonomiske mål med sammenlignbare konkurrenter som opererer i samme segment. Hvis verdivurderingen indikerer at virksomheten underpresterer på visse områder, kan benchmarkingen vise områder for forbedring. Ved å handle på disse forbedringsområdene, kan du forbedre selskapets ytelse, noe som vil påvirke verdivurderingen. Som et resultat kan en verdivurdering også brukes som et verktøy for forbedring.

Metoder for å verdsette et selskap

Det er flere metoder for å verdsette et selskap, men kort sagt kan de deles mellom balanse- og inntektsbaserte metoder. Balansebaserte metoder fastsetter verdien av selskapets eiendeler i sekundærmarkedet, det vil si hva selskapet kan selge eiendelene sine for i dagens marked, med fradrag for gjeld. Metoden er hovedsakelig relevant for selskaper med betydelige eiendeler, som eiendom eller rederier.

Inntektsbaserte metoder er egnet for å verdsette virksomheter der verdien skapes gjennom en kombinasjon av kapital, immaterielle eiendeler, arbeidskraft og goodwill. Prisen vurderes deretter i sammenheng med en risikojustert avkastning selskapet kan gi i fremtiden. For inntektsbaserte metoder vil den nødvendige avkastningsraten ha betydelig innvirkning på verdivurderingen.

Innenfor disse metodene er det flere modeller som kan brukes. Hvilken type modell som er best egnet, avhenger av virksomhetens art. Ofte kan en kombinasjon av forskjellige modeller være mest hensiktsmessig.

Krever kompetanse og erfaring

Som tidligere nevnt er å verdsette et selskap ikke en eksakt vitenskap. En dyktig M&A-rådgiver vil imidlertid basert på kompetanse, erfaring og grundige analyser gi en verdiansettelse som er forankret i både finansteori og markedspraksis.

I løpet av årene har Scandi Partners gjennomført et betydelig antall verdivurderinger i forbindelse med salg og kjøp av både små og store selskaper. Vi kjenner til den riktige verdivurderingsmetoden som skal brukes. Vi ser også på verdsettingen i en større sammenheng og gir deg et realistisk verdiintervall for hva du kan forvente å motta i et bud i løpet av en salgsprosess. En selskapsverdivurdering er nyttig under forhandlinger med potensielle kjøpere, som naturlig nok søker å få eierskap til lavest mulig pris. Derfor vil en verdivurdering utført av Scandi Partners gi deg det fundamentet du trenger under forhandlinger med potensielle kjøpere.

Basert på omfattende erfaring kan Scandi Partners raskt danne seg et bilde av selskapets faktiske markedsverdi. Hvis du vurderer å selge, men er usikker på hva selskapet ditt er verdt, er et uformelt møte med oss ofte et godt utgangspunkt.