I denne artikkelen så går vi gjennom en enkel salgsprosess steg for steg som forhåpentligvis hjelper deg å forstå mer om en strukturert salgsprosess.
En grundig M&A-prosess kan øke sjansene dine for få til salget og gi økt verdi for aksjonærene. Enten du tenker på å pensjonere deg eller starte et nytt prosjekt, kan du være nær ved å selge selskapet ditt. I teorien virker det enkelt: finn en kjøper og gjennomfør salget. Men dessverre er det ikke så enkelt som det høres ut. Å sette i gang en fusjons- og oppkjøpsprosess (M&A) innebærer mange faktorer du må ta hensyn til før du bestemmer deg for å selge virksomheten din. Noen vanlige spørsmål vi ofte får, er:
Er dette det rette tidspunktet å selge på?
Hvilken type kjøper passer best for mitt selskap?
Hvordan kan vi sikre mest mulig verdi for aksjonærene våre – og få høyest mulig pris?
Hvordan ser M&A-prosessen egentlig ut?
De tre første spørsmålene krever en nærmere og personlig samtale med en finansiell rådgiver, men det siste spørsmålet er litt lettere å besvare. Nedenfor finner du en oversikt over den 4-9 måneders lange M&A-prosessen som transaksjonsteamet i Kvestor bruker for å gjennomføre transaksjoner og maksimere verdien for kundene våre.
Fase 1: Forberedelser og planlegging
Det første steget i M&A-prosessen er å samle inn informasjon om selskapet ditt, slik at vi i Kvestor kan representere deg bra og effektivt overfor potensielle kjøpere.
Denne informasjonen fremhever selskapets historie, produkter/tjenester, verdikjede og kundebase, salgs- og markedsføringsstrategier, vekstpotensial, ledelse, konkurransesituasjon og finansielle tall og prognoser fremover. Vi skal gjøre alt vi kan for å hjelpe at dere finner all mulig informasjon som potensielle investorer trenger. Forvent at denne fasen kan være noe tidkrevende. Basert på informasjonen du har gitt, vil rådgiveren din utarbeide et Information Memorandum (IM) – en grundig rapport som beskriver markedsposisjon, selskapets historie og milepæler, grunnleggende økonomisk informasjon, selskapets struktur, produkter og mer.
Fra IM-et lager rådgivere og oss i Kvestor en kort Teaser som er en overordnet oversikt over selskapet, for å vekke interesse hos potensielle kjøpere. Denne teaseren sendes til selskaper som du og rådgiveren din har identifisert som potensielle kjøpere. De potensielle investorene som ønsker mer informasjon mottar deretter IM-et (som ofte kan være på opptil 50 sider).
Fase 2: Markedsføring
I denne fasen tar rådgiveren din kontakt med potensielle kjøpere for å sjekke interessen deres. De sender ut en teaser på e-post og følger opp med telefonsamtaler og flere e-poster for å svare på spørsmål. Når kjøperne har signert taushetserklæringene (NDA), sender rådgiveren din ut en mer detaljert informasjonspakke (CIM) om selskapet og hva som er målet med salget. Kjøperne får vanligvis et par uker på å lese gjennom og gi tilbakemelding. I mellomtiden holder rådgiveren styr på prosessen, svarer på spørsmål og gir tilleggsinformasjon når det trengs.
Fase 3: Gå gjennom interresenter og indikative bud
Nå begynner rådgiveren å få inn de første tilbakemeldingene fra potensielle kjøpere. Dette er foreløpige, ikke-bindende tilbud der kjøperne gir et prisanslag, forteller hvor de planlegger å hente penger, tidsplan for å undersøke selskapet nærmere, samt hvordan de ser for seg avtalen og driften etter salget.
Målet er å få flere tilbud slik at man kan skape konkurranse og få best mulig pris og vilkår. Selv om prisen er viktig, er det også smart å vurdere hvordan kjøperen passer kulturelt, om de har evne til å gjennomføre avtalen, deres rykte, og hvor de får finansiering fra.
Når man har sett på alle tilbudene og vurdert kjøperne, går du og rådgiveren din sammen gjennom vilkårene og velger ut noen få selskaper til neste runde, der de får møte ledelsen. Det er viktig å ha en liten, håndterbar gruppe, slik at denne fasen blir så effektiv som mulig. Rådgiver skal hjelpe også med å planlegge møter, lage presentasjoner og forbereder deg på selve møtene.
Å motta flere tilbud...
Det er ofte fordelaktig i en slagsprosess å motta få flere bud fra potensielle kjøpere slik at man kan skape konkurranse og optimalt skape en budkrig. På denne måten er det høyere sannsynlighet å best mulig pris og vilkår.
.
.
Fase 4: Presentasjoner og investormøter
Utvelgelses- og struktureringsfasen starter med presentasjoner fra ledelsen. For første gang møter du potensielle kjøpere for å introdusere lederteamet ditt, gi informasjon om selskapet, kommunisere transaksjonsmålene, og presentere selskapet som en uunnværlig investeringsmulighet.
I tillegg gir disse møtene dere begge muligheten til å vurdere hverandre, både profesjonelt og personlig.
Etter at møtene med ledelsen er fullført, vil interesserte kjøpere sende et intensjonsbrev (LOI), som legger frem rammeverket for avtalen. Dette inkluderer en spesifikk kjøpesum, sluttdato, finansieringskilder, varighet på eksklusivitetsperioden og andre viktige vilkår for avtalen.
Når du nøye har vurdert alle elementene i intensjonsbrevene, må du velge ett selskap å gå videre med. Selv om begge parter fortsatt kan trekke seg fra avtalen, etablerer det signerte LOI-en en periode med eksklusivitet, hvor ingen av partene kan forhandle med andre aktører. Å godta eksklusivitetsperioden viser god tro, da kjøperen vil investere betydelige ressurser i due diligence (advokater, regnskapsførere, tid osv.) og ønsker å være trygg på at du ikke aktivt handler avtalen til andre.
Fase 5: Due dilligence
I løpet av DD-perioden gjennomfører begge parter sine endelige due diligence-undersøkelser.
I denne fasen kan du forvente at den potensielle kjøperen vil være langt mer grundig i sin analyse av alle aspekter ved virksomheten din, inkludert økonomiske opplysninger, fysisk infrastruktur, menneskelige ressurser, kundekonsentrasjon, produkter og tjenester, vekstpotensial og konkurransesituasjon.
Rådgiveren din overvåker fremdriften, håndterer eventuelle bekymringer og forbereder den nødvendige informasjonen som kan bli forespurt. Samtidig utfører rådgiveren også due diligence på kjøperen for å bekrefte at ledelsen passer og at kjøperen har evne til å gjennomføre avtalen.
Fase 6: Siste forhandlinger & Closing
Hvis due diligence-fasen er vellykket, løser begge parter og deres respektive juridiske team alle pris-, struktur- og tekniske uoverensstemmelser i de endelige forhandlingene. Samtidig vil du og rådgiveren din utarbeide en kommunikasjonsplan for å informere ansatte, interessenter og samfunnet for øvrig.
Når all dokumentasjon og kommunikasjon er på plass, koordinerer du og kjøperen selve avslutningen og gjennomfører overføringen av midler. Dette fullfører den omfattende M&A-prosessen.
Avsluttende ord
Å få til en vellykket M&A-prosess kan være avgjørende for å sikre at selskapet får best pris og vilkår. Transaksjonsteamet i Kvestor vil hjelpe selskapet gjennom hele prosessen – fra planlegging til avslutning – med fokus på å oppfylle eiernes ønsker. Vårt mål er at både eierne og selskapet kommer ut av prosessen med en følelse av trygghet, samt best pris og vilkår.